Saturday, December 15, 2007

Padurea neagra

Asa!..... Sa revenim la lucruri dulci...
Pentru ca spuneam ca acesta este tortul, ba nu!, chiar desertul meu preferat, m-am gandit sa trec aici reteta mea.
Ingrediente pentru blat:
-8 oua;
-200 g zahar;
-doua linguri de margarina (eu prefer Rama);
-150 g faina
-50 g cacao
-50 g amidon (eu pun de obicei un plic de budinca de cacao in loc)
-un plic praf de copt.

Ingrediente pentru crema:
-un compot mare de visine fara samburi (sau chiar doua!);
-3 lingurite bune de amidon (iarasi trisez si pun budinca de vanilie in loc, cresc cantitatea in functie de cantitatea de compot folosita);
-2-3 linguri lichior de cirese (eu "uit" de ele, ca sa manance si copiii);
-500 g (sau mai mult ) frisca ;
-2-3 linguri de zahar pudra, daca frisca nu este indulcita;
-intaritor pentru frisca-optional;
-ciocolata rasa.

Galbenusurile, impreuna cu zaharul si 8 linguri de apa calda, le bat pana rezulta o compozitie cremoasa-spumoasa. Torn in fir subtire margarina topita, amestecand in continuare. Bat albusurile bine-bine si le incorporez in crema de galbenusuri. Amestec separat faina, pudra de cacao, budinca de ciocolata si praful de copt apoi presar totul peste compozitia de oua si incoporez usurel sa nu se lase . Transfer aluatul intr-o forma de tort tapetata cu hartie de copt si dau la cuptor la foc potrivit pentru circa 30 de minute. Verific cu o scobitoare si las la racit.
Iata ce a iesit:
Tai blatul in trei pe orizontala, cu o ata. De ce? Pentru ca astfel iese blatul perfect neted si nu se fac firimituri. Fac un "sant" mic cu un cutit ascutit de jur imprejur, asez ata in aceasta taietura, intersectez in fata cele doua capete ca si cum as vrea sa le leg si trag de ele. Rezultatul: trei blaturi perfecte:

Pentru crema separ visinele de zeama. Mie imi place cu multe visine, de aceea pun de obicei mai mult de un compot. Nu si la tortul pe care l-am fotografiat. :)) Pun deoparte 16 visine frumoase, pentru ornat.
Masor 3 dl de zeama din compot , amestec praful de budinca cu 2-3 linguri de zeama si pun restul sucului pe foc. Daca folosesc mai mult compot, cresc proportional si cantitatea de budinca/amidon folosita. Cand fierbe adaug budinca si las pana se ingroasa. Iau de pe foc si adaug visinele. Gust si, daca mi se pare crema prea acrisoara(depinde si de felul compotului folosit), mai pun repede un pic de zahar. Bat frisca impreuna cu intaritorul si zaharul (daca e nevoie). Mie imi ajunge 500 ml de frisca.
Asez primul blat la loc, in inelul formei de tort, stropesc cu suc din compot si cu lichior (daca folosesc), intind deasupra jumatate din crema si o treime din frisca, pun al doilea blat, stropesc, pun restul cremei, a doua treime de frisca, pun si al treilea blat si-l stropesc si pe acesta cu suc. Pun totul la frigider pentru cateva ore sau in congelator pentru cca 45 minute, cand nu mai are lumea rabdare :)).
Ornez cu restul de frisca, fac de jur imprejur gramajoare pe care asez visinele lasate deoparte si presar ciocolata. Eu rad fulgi dintr-un baton de ciocolata cu ajutorul unui cutit de curatat legume.
E bine sa mai stea un pic la frigider, dar de obicei asta nu se mai poate intampla, caci nu mai rezista nimeni :)).

Acest tort este foarte cunoscut in toata lumea. La noi se vinde la cofetarii sub numele frantuzesc "Foret noire". Se pare insa ca s-a raspandit la inceput in Germania prin anii 1930. Exista mai multe teorii in ceea ce priveste originile si denumirea, mie insa, imi place cel mai mult cea potrivit careia tortul aminteste de portul traditional al femeilor din regiunea Padurea neagra.

3 comments:

Elena said...

Super! Multumiri pentru reteta. Mi se parea mie cunoscuta din poza, este prajitura mea preferata la cofetarie. dar ma bucur ca acum o pot face acasa. Elena

Petit Patch said...

Da , aici se numeste "forêt noire" se gaseste la Paris în marile patiserii dar cea mai buna am degustat-o la Mozart Café în Viena!
Ce-mi place mie, mai mult sânt visinile din mijloc!!!
Smaranda

Ela said...

Sper sa incerc reteta ta acum pe 25, de ziua Roxanei !Multumesc si sper sa-mi reuseasca! O sa fie surpriza, caci schimba traditia !
Ela